2007-03-15

Nu ska här korreleras!

På dagens föreläsning i Digital signalbehandling, av alla kurser, togs ett begrepp upp som fick min sinnesnärvaro att avta för att låta tankarna skena iväg, och trots att jag borde ha hört talas om det tidigare (förslagsvis under kursen i Matematisk statistik) kändes det som en skänk från ovan för att underlätta mitt arbete med att skapa hisnande generaliseringar.

En korrelationskoefficient är ett tal mellan -1 och 1, som säger något om ett samband mellan två variabler, som exempelvis kan representera olika egenskaper. 1 innebär att det finns ett absolut samband, en nolla anger att det inte finns något (linjärt) samband, och negativa värden visar att man fått hela grejen om bakfoten. Genom att med all tydlighet undvika extremvärdena kan man alltså generalisera hur mycket man vill utan att riskera att beskyllas för att göra den exkluderande typen av kategoriseringar som ofta felaktigt kallas för generaliseringar, och inte heller behöver någon känna sig orättvist utpekad för att den råkar tillhöra en viss kategori.

Som ett ofarligt exempel kan jag ta att för en apelsin finns det en positiv korrelation mellan att vara skalad och uppäten, dock inte absolut eftersom inte alla skalade apelsiner nödvändigtvis blir uppätna. Vid närmare eftertanke är detta dock inte ett särskilt bra exempel, eftersom det är svårt att säga att en uppäten apelsin existerar i det system där jag har letat upp den för att kontrollera variablernas status. Man måste snarare tala om de apelsiner som har existerat under en viss tidsperiod för att det ska gå ihop, och dem är jag för trött för att hålla reda på just nu, så jag får i stället ge ett bättre exempel någon annan gång.

Och så verkar det som om jag äntligen fått fingrarna ur röven när det gäller ESS-frågan. Här ska göras projekt om dess tänkbara inverkningar på miljön, och hör sen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad sa tant att det var, sa hon sa hon?

Nisse sa...

Jag vet inte ens själv riktigt vad jag snackar om =)