2007-03-06

K.B. Fact of the Week - den storslagna finalen

Det första jag noterade med K.B. efter att han börjat på min gymnasieskola var hans omisskännliga yttre och hans diskreta framtoning. Nästa sak jag noterade var hur detta omisskännliga yttre började uppenbara sig på flertalet konserter jag besökte som en följd av att jag efter att ha sökt hela livet äntligen börjat hitta en antydan till en musikstil som jag faktiskt gillade. Att växa upp i den från popmusikkultur befriade staden Malmö under reklamradios framväxt hade varit nära att bli döden för mitt musikintresse, men nu anades en ljusning. Och eftersom vänskapligt idéutbyte är den bästa vägen till utveckling (därtill verkade hans musikkunskaper betydligt större än mina) och vi läste Fysik B tillsammans började jag försöka ta kontakt med honom i samband med lektionerna.

I slutändan hade vi uppnått en ganska trivsam relation, som kulminerade i att vi gjorde sällskap på sommarens Acceleratorfestival. Därefter skildes våra vägar åt. Jag började på LTH och han skulle läsa musikvetenskap. En gång träffades vi på bussen, men mer än så blev det inte under mitt första år, eftersom jag ännu inte kände mig tillräckligt hemma i staden för att uppsöka ett ställe som Blekingska nationen där han enligt egen utsago huserade varje vecka. Framåt sommaren skickade jag ändå ett mejl till honom, som han aldrig svarade på. Något besviken tänkte jag att om jag inte kunde ha honom som kompis så fick jag väl ha honom som idol istället. Det har senare slagit mig att detta kanske inte är ett helt normalt sätt att resonera på.

Jag gjorde hur som helst slag i saken, designade en hyllningsknapp, försökte läsa allt han skrivit som fanns tillgängligt på nätet och besökte Blekingska när han var DJ. När jag sedan under påsklovet satt med en f.d. klasskamrat till honom, numera kursare till mig, började orden komma. Inspirerade av Chuck Norris Facts sådde vi de första fröna till en faktasamling. Jag fullbordade sedan hastigt arbetet på egen hand och publicerade resultatet på platser där det skulle kunna läsas av folk som var bekanta med huvudpersonen (och kanske även av honom själv).

Reaktionerna blev nästan uteslutande positiva, inte sällan rent lyriska. Undantaget var dessvärre huvudpersonen själv, vilket jag blev varse när jag efter någon månad träffade honom på en konsert. Efter flera senare försök att förmå mig att gå och samtala med honom igen utan att ha lyckats få knäna att bära, skickade jag ett mejl där jag försökte reda ut situationen och be om ursäkt för det obehag jag orsakat honom. Den här gången svarade han, förklarade sin upplevelse lite kortfattat och sa att jag var förlåten, även om det inte var med någon större entusiasm. Chanserna att försöka förbättra vår relation ytterligare kändes därmed ganska rökta.

Efter påtryckningar från fansen tänkte jag därför att det inte kunde påverka situationen märkbart om jag veckovis började publicera nya fakta i min blogg, bara jag nu såg till att inte hänga ut hans identitet eller använda mig av uppgifter som på något sätt kunde ge en negativ uppfattning om honom. Detta blev genast ett populärt inslag bland läsarna.

Det som föranledde att de allt detta till trots nu upphör är den magiska helgen v. 8. Återigen var K.B. på Blekingskas fredagsklubb som DJ, den här gången dessutom som gitarrist i kvällens ena band. Eftersom det var för hans skull jag kommit dit så var jag, oavsett frostigheter, tvungen att tacka honom för sin insats innan jag gav mig av. Utan att visa några tecken på illvilja svarade han att det var kul att jag kom, och jag kände därmed äntligen en sten lyfta från mitt bröst.

Kvällen därpå återsåg jag en trio från fredagen, och en av dem gav mig tankeställaren att faktapublicerandet spelat ut sin roll och aldrig skulle kunna ge en läsupplevelse som uppnår forna höjder. Jag rådfrågade de två andra medlemmarna av trion: den ena talade om förnyelse och att jag borde utveckla min kreativitet genom att försöka komma på något nytt, den andra tryckte på hänsyn, d.v.s. att jag nu borde satsa på att vårda min förbättrade relation med huvudpersonen. Tre bra argument som gjorde det lättare att fatta mitt tunga beslut.

Cirkeln är sluten och världshistoriens sista K.B. Fact of the Week följer nu.