Eftersom diskussionen som föranledde föregående förklarande inlägg ännu inte är över så är ytterligare utredning av begreppet på sin plats.
En första kritik mot strömningen var att den genom att betrakta reproduktion som det biologiska syftet med sexualitet gör alla som har en annan läggning än hetero till något slags "freaks of nature". Med tanke på hur grym, hierarkisk och oförlåtande naturen är så borde dock ingen behöva deppa över att inte vara en funktionell del av den. Det ytterligare faktum att den biologiska evolutionen anses sakna mål medför att det inte heller är meningsfullt att tala om något som ett naturens misslyckande, eller "freak" om man så önskar.
Kvasiqueerfeminism handlar mycket om en kritisk inställning till vetenskaper och att ta avstånd från en övertro på dem. Man anser att t.ex. föreställningen att allt mänskligt beteende kan förklaras av sociala faktorer innebär en övertro på samhällsvetenskapen, på samma sätt som föreställningen att naturen är en lämplig förebild för hur vårt samhälle ska fungera innebär en övertro på naturvetenskapen.
Med matematisk terminologi skulle man kunna kalla kvasiqueerfeminism för en generalisering av queerfeminismen, då man utvidgar villkoren för giltighet till ett scenario där det är bevisat att det finns uppgifter som könen genetiskt har olika lämplighet för. Priset man får betala för detta är att det inte längre går att betrakta total jämställdhet som ett självändamål, utan att varje enskild situation måste värderas och kan bli nödvändig att lämnas därhän ifall det inte gagnar samhället i tillräckligt stor utsträckning att motarbeta biologiska skillnader för att jämställa den.
2007-06-22
Mer om kvasiqueerfeminism
Etiketter:
bilder,
generaliseringar,
kvasiqueert,
politik,
teknolognördigheter,
övriga insikter
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
haha. jag gillar bilden :)
Jag tycker att din beskrvining av kvasiqueerfeminism låter väldigt mycket som en vanlig essentialistisk/biologistisk feminism... som ju även inväger sociala faktorer.
Det är möjligt, jag kan egentligen inte påstå att jag vet särskilt mycket om feminismer. Men så är det inte heller kul att propagera för en åsikt om man inte är ensam om den.
Skicka en kommentar