2007-02-16

Queer shit

Jag har ställt till det för mig genom att ge mig in i genusdjungeln utan karta när jag påstod att mitt senaste inlägg skildrar hur jag utmanade högtidens mononormativitet, utan att jag har någon riktig koll på det ska betyda. Min vanliga källa lyckas inte heller reda ut begreppsförvirringen när den deklararar att ordet betecknar ett samhälle där antingen monosexualitet (d.v.s. hetero- eller homosexualitet) eller monogami utgör normen för samlevnad. I mitt fall var det det senare som åsyftades, eller åtminstone den näraliggande monoamorösa struktur som brukar prägla firandet. Visserligen var det inte heller den direkt romantiska formen av kärlek som jag ägnade mig åt att sprida, men på något vis tyckte jag nog ändå att min verksamhet fick Alla hjärtans dag att knaka i fogarna.

Den förstnämnda definitionen av begreppet blir jag inte heller riktigt klok på. Enligt min hastiga undersökning gav mig skulle bisexualitet (med samma bi- som i exempelvis biathlon, "tvåkamp", d.v.s. skidskytte) utgöra en motpol till monosexualitet, men enligt samma källor lär det finnas fler än två kön. Exakt hur många har jag inte fått något svar på, och frågan är om dessa kön kan definieras godtyckligt eller om de endast utgörs av linjärkombinationer av de två "vanliga".

Ja, det är då inte klokt vilka resonemang en obotlig semantiker kan fastna i. A little help?

1 kommentar:

Anders Wallner sa...

Hmm... Ok, såhär då: Ens sexualitet och känsloliv kan identifieras på flera plan. Bland annat Hetero/Homo/Bi, som står för olika/samma/båda, en fingervisning över vilket kön man föredrar hos en partner. Ett annat plan är mono/poly som står för en/flera, beroende om man har förmågan att dras till (och vill ha relationer till) flera samtidigt eller en i taget.

Bisexuella kan alltså vara både mono och poly,

Om en anser att det finns fler än två kön (eller snarare att "kön" inte finns), vilket ju är vanligt i queerkretsar kallar man sig sällan bisexuell (förutom för att kunna förklara sin sexualitet för människor som lever i paradigmet om två kön; strategisk essentialism).

Hur många kön det finns är svårt att svara på, och näst intill in ideologisk fråga. Det beror på hur en räknar, det finns ju oräkneliga genusutryck... Biologiskt har man hittat ungefär 6-7 olika tydligt definierbara variationer, men de flesta sorteras in under ett av de två "vanliga". (variationer på fysiska könsorgan, hormonproduktion, kromosomer etc)

Hjälper jag eller rör jag till det?