2007-02-26

Bogokrati

Ett populärt samtalsämne bland mina nördiga teknologpolare är sorteringsalgoritmer. En av våra favoriter är bogosort (av det engelska ordet bogus), som sorterar element i en vektor genom att helt sonika tilldela dem en slumpmässig ordning för att sedan jämföra denna med den efterfrågade och upprepa proceduren tills de överensstämmer.

Detta föranledde dagens uppfinnande av statsskicket bogokrati, där politiska beslut fattas genom någon form av slumpmässig process. Senare under dagen påminde jag mig om att det var en variant av det statsskicket som rådde i min lågstadieklass, där alla gemensamma beslut fattades genom att fröken drog en röstsedel ur hatten, förmodligen för att hon inte orkade räkna alla arton rösterna och förklara vad demokrati egentligen innebär (trots att hon på senare tid har befunnits sitta i stadsdelsfullmäktige för moderaterna). Man bör ha i åtanke att det här dessutom var samma fröken som lärde ut vad som idag populärt kallas intelligent design, något som jag personligen dock aldrig begrep hur någon kunde acceptera som annat än en allegori.

Min slutsats blev hur som helst att i ett samhälle där en omnipotent gud verkligen existerar skulle bogokrati i realiteten innebära teokrati. Och förutsatt att guden dessutom är god så är ju inte det fy skam. Så trots att hon framgångsrikt utplånade min motivation för utbildning i tolv år framåt så var kanske inte fröken helt tokig ändå.

1 kommentar:

ulrik sa...

Relaterat, orelaterat eller abara bogus? http://www.dangermouse.net/esoteric/intelligentdesignsort.html