2006-12-31

Årets kommentarer

För att utmana SVT:s allmänt muppige sportkrönikör Jonas Karlsson har jag gjort en egen lista i en av de kategorierna han tagit sig an inför nyåret och som finns att beskåda här. Några av dessa kommentarer har jag bara hört från en andra part, och sanningen bakom dem kan därför inte garanteras.
  1. Överst på listan är när TV 4:s expertkommentator Pontus Kåmark slängde ur sig förolämpningen Vilka jävla popsnören över de skinnskallar med Barçatröjor som sprang in på planen under matchen mellan Brasilien och Ecuador på Råsunda.
  2. Ett citat som jag redan nämnt i min tidigare blogg är naturligtvis hämtat från förbundskapten Lagerbäcks svammel efter den mållösa VM-matchen mot Trinidad & Tobago. Det påstående som just jag fastnade för var att vi pressades inte till att göra uppspelen på annat sätt än vi tänkt, d.v.s. att matchplanen verkligen skulle ha varit att använda Mellbergs sprinklers till fötter att bygga anfall på.
  3. Även denna hämtas från sommarens fotbolls-VM. En utvald kroatisk spelare sägs ha kommenterat matchen mot Australien, som innebar lagets uttåg ur turneringen, med formuleringen vi hade ingen tur alls. Med tanke på att de kunde fått ytterligare tre klara straffsparkar mot sig, att deras andra mål kom på ett misslyckat skott som letade sig in bakom 202 cm nervvrak med händer som teflonpannor i det australiska målet, och att de fick behålla en spelare på planen efter att han fått sitt andra gula kort, så var det nog lite att ta i.
  4. En kanadensisk hockeykrönikör valde mitt under slutskedet av den brinnande turneringen i Turin att beskriva spelet med uttryck som completely uninspired och players couldn't care less. Han verkar ha missat de lag som placerade sig bättre än sjua.
  5. Återigen en VM-favorit i repris. Från Sydsvenskans del i kampanjen för att få in Kim Källström på landslagets centrala mittfältsposition kunde omdömen som förutsägbar och förbundskaptensfavorit urskiljas bland de smutskastande utlåtandena om konkurrenten Anders Svensson. Ingen som har följt den mannens landslagskarriär ordentligt skulle komma på tanken att beskriva honom med de orden.
Som bubblare kan nämnas Tiger Woods gulliga kommentar om att Roger Federer hade varit mer förtjänt av AP-nyhetsbyråns utmärkelse till "världens" bästa idrottsman (som om han verkligen trodde att "världen" avsåg något annat än en nutida motsvarighet till Bibelns Och det hände sig vid den tiden att från kejsar Augustus utgick ett påbud att hela världen skulle skattskrivas). En annan intressant kommentar kom från Pelle Blom angående den uteblivna straffen som avgjorde den allsvenska guldstriden, där han påstod att handsen var avsiktlig (som om att ta en studsande boll i eget straffområde med handen är vad man har lust att göra när man är minuter från klubbens första SM-guld på 45 år).

Och naturligtvis får man inte glömma Färjestadspelaren Per Ledins utbrott mot videodomaren i SM-finalserien mot Frölunda, som han efter ett bortdömt mål kallade för Din tjocka jävla tattare. Dessa ord är numera bevingade och har kommit till stor användning under året, inte minst för mig personligen. Tack vare dem har jag haft en reservplan varje gång någon eller något besvärat mig under året. När som exempel CSN inte hade betalt ut mitt studiemedel under vårterminen och jag hade skrivit och begärt att få ut pengarna. Om de inte hade gett med sig då, hade jag helt sonika kallat dem för tjocka jävla tattare. Och när jag tjafsade med en handledare om en labbrapport som han var trög med att godkänna och tiden för godkännande började rinna ut, då visste jag att jag, ifall jag inte skulle bli godkänd i tid, alltid skulle kunna kalla honom för din tjocka jävla tattare.

1 kommentar:

Anonym sa...

för mig är årets kommentar: "feminism är omvänd könsrasism" - yannik tregaro.

hahahah x)x)
men det där med popsnören var också kul, det minns jag mycket väl.