2006-12-22

Jag kom, jag såg, jag sågade

Gårdagens OS-krönika i SVT höll ingen vidare klass. Visserligen är det svårt att tillföra så värst mycket till en olympiad med sju svenska guldmedaljer, men något mer än nostalgi måste man kunna begära av en nyproduktion. Märklig disposition, inga som helst nya vinklingar, intetsägande jämförelser med Sveriges dittills mest framgångsrika vinterspel i Cortina 1956, men framför allt riktigt trist bakgrundsmusik (med ett möjligt undantag för Lordi som ackompanjemang till monstercurlaren Markku Uusipaavalniemis teedragning för en finalplats). Om jag varit elitidrottsman så hade det knappast motiverat mig till en OS-satsning att få höra mina landsmäns framgångar tonsatta på det viset.

Det som irriterar mig mest är dock "sorgekavalkaden" över alla svenska placeringar strax utanför prispallen. Nog var det bittert att skidskyttelaget missade en bronspeng på ett felskär, men de flesta av de genomgångna prestationerna vittnar snarare om vilken imponerande bredd det fanns i årets OS-trupp. Varför kan man inte bara ta varje resultat för vad det är istället för att bedriva denna eviga skattjakt? Jag har heller aldrig förstått vitsen med att som mått på framgång räkna medaljer rakt av utan hänsyn till valör, som om målet med tävlingarna skulle vara att plocka hem så mycket metall som möjligt. I så fall borde bronsmatcherna ha spelats på bästa sändningstid istället för finalerna, och Sverige med sina 24 guld och 20 silvermedaljer från ishockeyturneringarna stått som slutsegrare i medaljligan. Genomgångarna av allehanda imperialiststaters erövringar i nu- och dåtid kändes också meningslös.

Dessutom saknade jag YLE-kommentatorn Kaj Kunnas referat från hockeyfinalen, där han i vild skadeglädje använder det målande uttrycket "Henrik Lundqvist pruttar in pucken!" för att beskriva det finska ledningsmålet. När jag nyss gick in på samma TeVe-bolags hemsida för att kontrollera uppgifterna i föregående mening upptäckte jag att där pågår en omröstning, där just nu 58 % av besökarna har valt svarsalternativet "Kalkon..." på frågan "Henrik Larsson i Manchester United?". Kan man annat än att älska ett sånt grannland?

Inga kommentarer: