2007-05-15

Utsikter och insikter ut

Idag avslutades äntligen kursen Ingenjörsutsikter och insikter, och därmed hela den ordinarie läsperioden, med en konferensdag där alla grupper fick redovisa sina projekt. Min egen grupps sådant handlade, som jag tidigare nämnt, om miljöaspekter på European Spallation Source (ESS) och specifika risker med att placera anläggningen i Lund (kredd till Anna Röd för hennes medhjälp). Affischerna från vår redovisning finns att överblicka här på höger sida och i ett mestadels läsbart format för den som vågar sig på att klicka på bilden. En trevlig detalj att notera var att även många andra grupper hade valt miljö som tema för sina projekt, bland annat återfanns begrepp som sopåtervinning, global uppvärmning, alternativa energikällor och miljöbilar bland titlarna (hela listan på den lite fåniga konferenshemsidan).

Att Sveriges blivande ingenjörer riktar intresse mot miljöfrågor är förstås positivt. Mindre uppfriskande var den lite väl ofta vädrade uppfattningen om kärnkraft som en utväg och den förhärskande inställningen att det där med att ändra levnadsvanor är lite corny. När jag t.ex. med en gest ifrågasatte det rimliga i att vi i västvärlden konsekvent sparar pengar på att köpa kläder som är tillverkade under förhållanden som både är odrägliga för arbetarna och håller tillbaka länders utveckling, möttes detta med oförstående (även om jag kan medge att hela budskapet kanske inte riktigt framgick av gesten). Lite glad blev jag i alla fall när jag uppfattade en situation som att en av mina fellow teknologer hade tackat nej till en banan som inte var Rättvisemärkt. Än finns det hopp.

Inga kommentarer: