2007-05-22

Ett kryddat kval väntar

Sveriges trupp till EM-kvalmatcherna mot Danmark och Island offentliggjordes idag. Noterbart var att Zvenne-Zlatan Ibrahimovic fanns med, men inte Kongo-Kim Källström. Även om jag aldrig har utgett mig för att vara neutral i frågan om hur landslagsmittfältet bör formeras, tror jag att detta avbräck kommer vara till fördel för laget. Genom sin ovilja att frångå modellen där två spelare slåss om samma mittfältsplats har förbundskaptenerna försatt dem i en situation där båda underpresterar. Förhoppningsvis kan tryggheten i att han inte automatiskt kommer vara den förste att bli utbytt få den just nu formtoppade Taco-Anders Svensson att uträtta stordåd på planen.

Hade jag fått välja ett skadefritt blågult landslags spelmodell så hade jag dock velat testa en 4-2-3-1-uppställning med Kongo bredvid Linderoth på det bakre mittfältet, Taco som offensiv, Zlatan på topp och Elmander på en kant (eftersom hans spelstil ändå bara går ut på att springa så spelar det ingen roll var han spelar). Då vi för tillfället inte har något beprövat anfallspar så tror jag att detta skulle passa spelarmaterialet bäst och ge större flexibilitet i formeringen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Heja Danmark! :P

Johanna Öfverbeck sa...

Var har du fått ökennamnen ifrån?

Nisse sa...

Både Anders och Kims smeknamn är allmänt kända, och deras bakgrund förklaras här och här. Det sista har jag nog mest hittat på själv, inspirerad av Sverigedemokraterna.