2007-01-01

Sverige

När nu Finlands år är slut har mina tankar kommit in på Sverige istället. Jag tog fasta på en en nationalsångsdiskussion i Världens modernaste land häromveckan, där det pratades om alternativ till den nuvarande nationalsången, som ändå ingen verkar vara speciellt förtjust i. Det fanns tydligen ett seriöst förslag från något håll att göra Öppna landskap till nationalsång, efter några klatschiga ändringar av raderna om sill och brännvin för att inte ställa nykterister och vegetarianer utanför gemenskapen.

Just det är något som jag också är helt inne på, en svensk nationalsång måste unisont kunna sjungas med uppburna huvuden, och bör därför helt enkelt handla om saker som alla svenskar uppskattar. I min strävan efter odödlighet försökte jag tänka ut vad det finns som alla tycker om, dock utan att komma särskilt långt. Skulle man kunna ha en nationalsång som helt kretsar runt färskpotatis? Nja, möjligtvis kan jag tänka mig en skånsk nationalsång som bara handlar om mat, knappast en svensk.

Inga kommentarer: