2007-11-27

En någorlunda köpfri dag

På lördagen den 24 november firades Buy Nothing Day, som på svenska blir En köpfri dag. För min egen del hade inte denna vision varit någon större utmaning om jag verkligen gått in för den, men nu lyckades jag trots min passivitet inskränka min konsumtion till en billig fika på studentbakiskafé, ett gratis museibesök och en tågresa Lund-Malmö betald med ett rabattkort som var laddat sedan tidigare (varför man kan betrakta den transaktionen som att ha ägt rum en annan, mindre köpfri dag).

Samma dag hade av någon helt annan utnämnts till Buy Something Day, vilket alltså skulle vara ekvivalent med En icke-köpfri dag. Förutom att åtgärda sin bristande logiska förmåga (enligt lagen om motsägelsefrihet kan inte något vara såväl P som icke-P) så skulle denna naivliberala person behöva lite grundläggande insikter i vad som är skillnaden mellan bra och dåliga skäl att konsumera.

Bra skäl att konsumera har man när det gäller något man har behov av eller som sprider glädje, och som har producerats på ett sätt som inte skadar andra människor eller naturen. För en uppräkning av dåliga skäl att konsumera är det bara att vända sig till konsumtionssamhällets främsta betvingare Raymond & Maria. Det är t.ex. onödigt att köpa saker för att smälta in i en folkmassa, men som man egentligen inte behöver:
Det är skönt att komma ut på en skogspromenad,
men av sprit och musik blir man dubbelt så glad
Man kan köpa en bok om sånt man redan känner till,
det är härligt att vara så dum som man vill
(Ingenting för dig)
Det är inte heller någon bra idé att shoppa i ångestdämpande syfte:
Allting är borta nu och jag blev lika ful som du,
du såg det men lät det ändå ske
Försök inte styra mer, det är rea på allt du ser
och köp något, det lindrar för en stund
(Det går aldrig att bli dum igen)

Besökaren på Buy Something Day-sidan hälsas välkommen med det i mina öron sovjetklingande "Hej konsument!". Men är det något som R&M har lärt oss så är det att inte låta oss reduceras från tänkande individer till vandrande plånböcker:

Någonting på NK gick fel idag, vad kan det vara
Allt slocknade en liten stund,
och flickan vid kassan,
hon såg på mig och frågade sig
om hon var människa eller en kund

Jag såg dig vid hyllan, du valde nåt
som du förstått var bra för dig och för miljön,
och längst ner i fickan där låg ett kort
där allt du gjort har lagts ihop och kallats lön
(Någonting på NK)

Mest revolutionärt är dock budskapet i låten som följande hoppingivande textutdrag är hämtat från:

De väntar sig ingenting av dig
De väntar sig ingenting av mig
Det finns aldrig några krav, vi ska bara leva klart

Men vi kan krossa deras mur och vi kan släcka deras eld
De förlåter aldrig den som tänker själv
Så gör det, gör det, gör det, gör det nu
(Vi ska bara leva klart)

Om människor inte har fattat vad det handlar om så är det alltså helt enkelt för att de inte har lyssnat tillräckligt mycket på Raymond & Maria.

Inga kommentarer: