2007-11-20

Alltid med hopp om bättring

Kanske ska inleda med ännu en illustrativ insändare från kaptenstofil.net:

VAD ÄR DET FÖR DUBBELMORAL?
Jag ser i en notis i DN att brittiska skolor nu har förbjudit aga. Att aga har varit förbjudet i Sverige i många år är väl allom bekant, men man kan ju undra vad det är för dubbelmoral som trots detta tillåter oss att exportera sådant som är förbjudet i vårt land till andra länder. (Jag tänker främst på de tidningsrubriker jag såg för en tid sedan och som löd: "Aga säljs till Tyskland".) Det är ju en skandal helt i paritet med hur vår regering under krigsåren tillät export av stål till den tyska krigsindustrin! Avgå, Per Albin!
Med hopp om bättring,


Söndagens Dokument inifrån, om den av eleverna orsakade stängningen av en skola och Jan Björklunds lögnaktiga utspel om den händelsen, var angeläget och berörde mig mycket med sitt mänskliga perspektiv. Det går uppenbarligen åt skogen när människor, som inte fått reflektera över konsekvenserna av sina handlingar utan istället fått lära sig att lyda för att slippa få stryk, ställs inför en frihet att slippa bestraffning som fordrar ett ansvar de inte är förmögna att ta. Den barnaga som är utbredd i invandrartäta områden är inte minst nödvändig att betrakta som en av rötterna till många av de segregationsproblem som finns i landet, då de barn som utsätts för den (och även andra i deras närhet) riskerar att få sin skolgång förstörd och med den sin kanske bästa möjlighet att bli en del av samhället.

Idag snubblade jag över en anonym provokationstävling (som jag inte ska uppmuntra genom att länka till) som försigår i kommentarerna till ett inlägg av en bekant. Detta ledde mig oväntat fram till ett videoklipp av en intervju med Fredrik Lindström, i vilken han förtjänstfullt anknyter till samma problem som dokumentären påminde om.

Inga kommentarer: