2007-10-29

Hata Göteborg

Apropå det aktuella temat så utspelade sig nyligen ett smålustigt meningsutbyte i Facebookgruppen med samma namn som det här inlägget. Min barndomsvän Sam (alias wannabe-08:an Sid) hade påpekat:
Angående det där lillebrorskomplexet kom jag faktiskt att tänka på en grej;
När jag läser om Chalmers i exempelvis doktorsavhandlingar, så står det inte Chalmers Institute of Technology eller Chalmers Academy of Technology. Det står Chalmers University of Technology.
Det märks att göteborgare lider av mindervärdeskomplex, så dom måste göra det tydligt att Chalmers inte är en högskola utan ett universitet. KTH är ett tekniskt universitet, men det behöver vi inte bevisa... det står inte RUT eller RAT nånstans, utan RIoT som står för Royal Institute of Technology. Vi vet vår grej, alla andra vet om den.. varför ska vi tjata om det hela tiden?
Sent omsider fick han till svar:
SID det var nog i särklass det nördigaste innlägg jag någonsin läst!! hur fan kom du ens på den tanken... förövrigt kan man ju i så fall tycka det är lite fåningt att KTH ska "skryta" med att den är kunglig!! Vilket jag iofs inte tror dom gör.. den heter så för att den ÄR kunglig... precis som chalmers kallar sig universitet just för att det är ett universitet... det är en ganska gammal skola och jag har svårt att tro att dom gammla profesorerna satt och medvetet kom på att kalla den universitet för att sticka några nördar till stockholmare i ögonen!!=)

Inga kommentarer: