2007-07-11

Go Glenn!

Nyheten har nått mig att Glenn Hysén blir en av invigningstalarna på årets Pridefestival i Stockholm, med just Sport och idrott som tema. Det var av ett inslag med just Hysén i ett TeVeprogram om "varför bögar inte spelar boll" som jag inspirerades till vad som senare skulle komma att bli det kampanjförslag som jag så smått har börjat dela med mig av, med idel positiva reaktioner i den mån de förekommit.

Idén är att ge utövare och supportrar en möjlighet att visa att de tar avstånd från homofobi och inte accepterar att spelare på elitnivå inom flera idrotter tvingas smyga med sin läggning. Med majoritetsstöd skulle en sådan kampanj skapa ett betydligt öppnare klimat och leda ett stort steg närmare en idrottsrörelse för alla. Även i den händelse att den inte får tillräcklig uppbackning så skulle en tydlig kampanj bryta den beklämmande tystnad som gör att läget inte förändras. För trots att jag själv under lång tid har varit intresserad av både idrott och hbt-frågor så var det inte förrän vår kära Mona en gång i tiden tillträdde som idrottsminister som jag ens blev medveten om att de här problemen existerade.

Det känns således ganska uppenbart att en sådan här kampanj kan göra mycket nytta, och förutsättningarna för mitt förslag att uppmärksammas och diskuteras blir knappast bättre än till årets Pridefestival. Jag passar därför med glädje vidare bollen till dig, Anders.

Inga kommentarer: