2008-05-19

Nyskapande norgehistoria nyuppsatt

Lunds Studentteaters uppsättning av Egalias döttrar har ikväll avnjutits av undertecknad. Den kvantitet myror som det litterära verket förmår att sätta i huvudet på sin mottagare är imponerande. Samhället som målas upp kan beskrivas som en spegelvänd karikatyr av ett patriarkat, som hålls samman genom en fundamentalistiskt omfattad övertygelse om det rätta i tillståndet. Frånvaron av jämställdhet bygger i grunden på en frånvaro av förnuft, och förtrycket uppstår inte genom medvetna försök att kuva männen utan genom att den vanliga människans tankeförmåga inte omfattar föreställningar om hur saker skulle kunna vara annorlunda, vilket leder in henne i en övertygelse om att det hon gör när hon upprätthåller könsmaktordningen är det enda rätta. Synliggörandet av detta tillstånd är för mig berättelsens främsta förtjänst.

Bristen i denna framställning är att vårt verkliga samhälles struktur inte tycks vila på ett lika bräckligt fundament. Jämställdhetsorganisationen Mansligan baserar sin övertygelse om möjligheten till förändring på uppgifter om en svunnen tids patriarkala system (något som när det betraktas med deras samhälles ögon höjer på en hel del av dessas bryn), men i vår egen värld är den blotta historiska existensen av matriarkala kulturer högst ifrågasatt. Patriarkat är knappast någon dunkel, ondsint kraft utan något som har uppstått naturligt för att det en gång i tiden har fyllt en funktion (vilket inte är ett försvar för det i nutid). Ett tydligt exempel på hur kopplingen mellan berättelsen och verkligheten blir krystad är i fallet med det uppmärksammade klädesplagget PH, för vilket det är svårt att föreställa sig någon funktion utöver den symboliska.

Ändå tror jag att Egalia än idag kan öppna ögon och hjälpa oss att förstå de mekanismer som leder till ett förtryckssamhälle och hur de kan motverkas. Avslutningsvis får jag medge att mina slutsatser kanske inte överensstämmer med författarens avsikter, men å andra sidan, varför skulle jag bry mig om det?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad menar du med att patriarkatet uppstått naturligt? Vad är "naturligt"?

Patriarkat(eller matriarkat...)handlar ju främst om maktfördelning, och om individer som tillskansar sig och försöker bibehålla makten. Och menar du att var rättfärdigat med ett patriarkalt samhälle "förr i tiden"? Om du syftar på attt arbetsfördelning mellan kvinnor och män kan ha haft praktiska syften kan jag förstå resonemanget, även om jag inte håller med, men då handlar det fortfarande bara i grund och botten om sysslor, inte om inflytande och självbestämmande. Patriarkat är ingen dunkel kraft, det håller jag med om, jag skulle säga att det är extremt påtagligt. Men jag kan inte kalla det annat än ondsint om hälften av jordens befolkning vill ha och anser sig ha mer än den andra hälften.

Och vad är vitsen med BH egentligen?

Nisse sa...

Nej, "naturligt" kan förstås låta lite missvisande, samma sak med formuleringen om nutid. Vad jag menar är att det tycks finnas en förklaring till att samhället fått den utformning det har och att det inte bara är en tillfällighet, vilket isåfall är nödvändigt att ta i beaktning om man vill förändra det. Sen håller jag inte riktigt med dig, begrepp som "patriarkat" och "matriarkat" handlar i grunden om fördelningen av sysslor och övergår i maktfördelning eftersom vissa uppgifter är förknippade med inflytande.

Ondsint kan man ju tycka att något är som gör att människor känner sig förtryckta och ofria, men för att verklig ondska ska vara inblandad anser jag att det krävs att dessa omständigheter är en följd av någons medvetna handlande. Detta är, som sagt, inte fallet enligt min uppfattning. Strukturerna upprätthålls i första hand snarare av handlingar som bottnar i en omsorg om kvinnan och uppfattningen att hon behöver skyddas, men vars vidare konsekvenser inte är ordentligt övervägda. Uppfinnandet av BH:n skulle ju kunna höra hemma i den kategorin, om det nu inte finns någon annan vits med den (antar att jag inte är rätt person att svara på den frågan).

Kanske är detta en hopplöst förlegad eller naiv teori, men för tillfället är det åtminstone den som för mig framstår som mest rimlig, attraktiv, och med störst potential att åstadkomma förändring.